Strona 1 z 1

CO TO JEST!!!???

PostNapisane: Pt lis 20, 2009 4:28 pm
przez Roman2
Waga 21 kg,przyciaga magnez na okolo 50% powierzchni,odcisniete slady korzeni na kamieniu.Miejsce znaleziska:Woj.Dolnoslaskie Milocice male,tereny lesne i piaszczyste.Chalda kamieni polnych zbieranych na polu,pole powierzchni 1500h,3 km od drogi,3 km od lasu.Zadnych sladow po dymarkach w okolicy i bezposrednio na znalezisku.Jeden rodzynek,szlakopodobny.Prosze o pomoc w identyfikacji mojego znaleziska(lub jakies linki do stron w ktorych moge znalezc info na ten temat)Zdjecia:
http://w209.wrzuta.pl/obraz/4IleDpc6xTb/p1030564
http://w209.wrzuta.pl/obraz/84Bmr9iyWuR/p1030566
http://w209.wrzuta.pl/obraz/6iJC47WyB7r/p1030567

PostNapisane: Pt lis 20, 2009 5:03 pm
przez Jacek Drążkowski
proponuję zostawić tylko 3 pierwsze zdjęcia, bo pozostałe tylko denerwują swoją nieostrością ;)
proponuję zrobić w części przyciągającej dobrze magnes "okienko" by zobaczyć czy widać tam coś metalicznego (ze szlifem jasnym, nie ciemnym, bo wtedy to raczej jakieś uwodnione tlenki żelaza na przykład) - jak widać ładne żelazo, to wtedy warto zabawić się w testy na obecność niklu

PostNapisane: So lis 21, 2009 8:38 am
przez Kenny
hmm... Jacku przecież od razu widać że to kloc żużla...
co on robił w terenie gdzie jak zwykle "nigdy nie było" hutnictwa?....
trzeba zdać sobie sprawę że we wczesnym średniowieczu w każdej większej osadzie w każdym miejscu gdzie chociaż pojawiała się ruda darniowa zawsze pojawiała się w jakiejś epoce jakaś dymarka
to nie tylko teren zagłębia staropolskiego dymarki występują pospolicie w całym kraju
więc to że w znanych ludziom pismach jest napisane że huty tam nie było to trzeba sobie do tego doliczyć to że żelazo na naszych ziemiach wytapiane jest od około 3-5wpne z czego w miarę dokładne archiwa na temat co działo się na naszych ziemiach sięgają max 700 lat nazad...
jest jeszcze inna kwestia
żużle wielkopiecowe i martenowskie są doskonałym kruszywem drogowym
i od wielu lat stosowane są do utwardzania leśnych duktów podbudowy dróg itp. a że jest to materiał tani i powszechnie dostępny to opłaca się go transportować na znaczne odległości od ośrodków hutnictwa

pozdro